50+ pomijani przez reklamodawców?

50+ pomijani przez reklamodawców?

Przyjęło się, że grupa docelowa dla reklamodawców w mediach to osoby w wieku od 18 do 49 lat. Co to oznacza? Że jeśli jesteś nawet minimalnie starszy, to reklamy przeważnie nie są skierowane do Ciebie. Nawet jeśli stanowisz grupę, która w przypadku mediów tradycyjnych stacje się coraz liczniejsza (młodsi aż tyle czasu przed np. telewizorem nie spędzają).

Oczywiście podejmowano próby by to zmienić. Telewizja Polska, której coraz większą grupę odbiorców stanowią osoby starsze zaczęła powiększać reklamową grupę docelową o 10 lat. Problem w tym, że nie wszystkim reklamodawcom takie rozwiązanie się spodobało.

Dom mediowy MEC postanowił jednak sprawę reklam dla osób powyżej 50 roku życia zbadać bardziej dogłębnie. Po prostu zapytać się zainteresowaną grupę społeczną o to jak odbierają spoty, w których są stereotypowo pokazywani.

Wyniki może nie zaskakują, ale dają sporo do myślenia reklamodawcom. Zdaniem 60% badanych postacie powyżej 50 roku życia, występujące w reklamach zupełnie ich nie przypominają i pokazywane są w przerysowanych kontekstach.

No tak w końcu w prawie 30% reklam są babciami, dziadkami, a w 20% pojawiają się tylko dlatego, że mają już jakąś chorobę (po analizie aż 1,2 tysiąca emitowanych reklam).

Co jeszcze nie podoba się co najmniej 50 latkom w reklamach? M.in. sztuczne sytuacje, w których występują (55%), w spotach są zamożniejsi (31%), inni niż ich znajomi (30%), a nawet to że zachowują się czasem zbyt młodzieżowo (29%).

No i jak z takim problemem mogą poradzić sobie reklamodawcy? Prawdopodobnie nie zmienią niczego. Bo choć zdaniem grupy tylko 33% osób 50+, spoty powstają z myślą o nich, ważniejszy jest inny wskaźnik. 60% w grupie 18-49 lat, do których reklamy te mają trafiać.

Z drugiej strony cała ta sprawa pokazuje istnienie dość ciekawej niszy. Stworzenie dobrej reklamy we współudziale prawdziwych starszych osób (i nie wymyślonej w agencjach przez młodych ludzi), może idealnie trafić do grupy docelowej i sprawić, że jakiś produkt okaże się sprzedażowym hitem. Tylko kiedy ktoś na coś takiego wpadnie?