A w samochodzie słuchamy…

W zasadzie każde badanie słuchalności w jakimś stopniu się od siebie różni. W tym najważniejszym (bo najnowszym dotyczącym wszystkich słuchaczy) prowadzi niezmiennie RMF FM (23,2%), przed ciągle tracącym Radiem ZET (14,2%) i PR Jedynką (11,3%). Podobnie wyglądają tylko wyniki w grupie 40-59 lat (RMF 25,2%, ZET 16,3% i Jedynka 10,8%), bo już wśród osób starszych widoczne jest przetasowanie (Jedynka ma aż 30%, RMF tylko 12,5%, a ZET 10,9%). A co wybierają kierowcy?

Tutaj wszystko jest jasne, bo słuchają oni disco-polo na antenie radia Vox. Kierowcy podróżujący w okresie od czerwca do listopada mieli włączony radioodbiornik średnio przez prawie 2 godziny (1h 57m). Jednak jeśli porównamy czas poświęcony na poszczególne rozgłośnie popularna w naszym kraju muzyka taneczna (a co za tym idzie Vox) słuchana była średnio przez 1 godzinę i 31 minut!

Inni wybierali PR Trójkę i RMF (obie po 1 godzinie 20 minutach), a następna była Jedynka (z wynikiem o 2 minuty gorszym). Jak to więc jest, że na dłuższą podróż wybieramy disco-polo? Prawdopodobnie chodzi o pozytywne nastawienie i wesołość tej muzyki. Być może kierowca nucący sobie takie przeboje mniej się stresuje i miło spędza czas w aucie. A należy wspomnieć, że radio to nie wszystko, gdyż sporo osób (szczególnie na wieczorną podróż) zabiera ze sobą jeszcze m.in. płyty ze swoimi ulubionymi artystami tego nurtu.

Tak czy inaczej wyniki Vox FM nie kończą zaskakiwać. Od kiedy rozgłośnia zastąpiła Eskę Rock (na częstotliwościach) oraz wprowadziła do swojej oferty tylko disco-polo, jej słuchalność cały czas się poprawia. W ogólnym rozrachunku udziały już po roku zwiększyły się z 1,7% do 3,7%. Dając stacji piąte miejsce w całym kraju. Jednak słuchaczy Voxu należy szukać wśród osób młodszych. Ponieważ u osób w średnim wieku radio jest dopiero ósme, a najstarszych trzynaste!

Czy trend wzrostowy radia Vox jest możliwy do utrzymania? Wydaje się, że tak. Krytykowany przez wielu pomysł hołdowania w tej rozgłośni kulturze niższej najwidoczniej nie ma związku z potrzebami słuchaczy. Polo TV jest najchętniej oglądaną muzyczną stację telewizyjną w kraju, bo wykorzystano pewien moment odradzania się tej muzyki. A Vox z dania na dzień stał się pod koniec 2013 roku pierwszą prawie ogólnopolską rozgłośnią z disco-polo. Wcześniej piosenki z tego nurtu pojawiały się tylko w mniejszych lokalnych stacjach. Stąd z punktu biznesowego decyzja stawiania na muzykę taneczną okazała się słuszna. Co więcej na przykładzie Polo TV można powiedzieć, że każde konkurencyjne radio które w tym momencie chciałoby nadawać disco-polo byłoby na straconej pozycji, bo słuchacze do Voxu się już przywiązali. I to jest pozytyw, bo lepiej żeby w eterze była jedna taka rozgłośnia niż kilka. Tak żeby każdy miał możliwość wyboru tego co chce słuchać, a nie trafiać na to samo na kilku częstotliwościach.