Chcemy powrotu m.in. Milionerów i Koła Fortuny

Ach jaka to była telewizja, wspominają wszyscy pamiętający czasy monopolu Telewizji Polskiej. Po latach zaczyna się nawet zapominać o kłamstwach w „Dzienniku”, bo ważniejsza była pomysłowość twórców programów rozrywkowych, czy popularno-naukowych oraz kultura osobista prowadzących. Sentyment pozostał, a widać to chociażby w ostatnich badaniach agencji mediowej MEC, która poruszyła bardzo ciekawy temat tego za jakimi programami emitowanymi kiedyś w polskiej telewizji najbardziej tęsknimy.

56% badanych przyznało się do tego, że szuka i ogląda w Internecie stare odcinki popularnych kiedyś programów, a 51% robi to dlatego, bo zwyczajnie za nimi tęskni. Ankietowanym przedstawiono również listę starszych audycji, a ich zadaniem był wybór z niej tych, których we współczesnej telewizji chcieliby znowu oglądać.

Na pierwszym miejscu znaleźli się „Milionerzy” wskazani przez 27% badanych. Ten wynik nie dziwi chociażby dlatego, że pytano Internautów których większość stanowili ludzie młodzi. Oni więc kojarzą ten teleturniej lepiej od niektórych starszych audycji znajdujących się na liście. Druga pozycja przypadła „Zrób to sam” Adama Słodowego (20%). W końcu nawet w czasach Internetu szukamy filmików z poradami jak na czymś zaoszczędzić lub zrobić coś z niczego. Podium zamyka legendarne „Koło fortuny”, a 19% osób które je wybrało Magda mogłaby pewnie zbiorowo ucałować.

Również 19% wskazało na „Pieprz i wanilia” (słynny podróżniczy format z Tonym Halikiem i Elżbietą Dzikowską). Następnie są: „Z kamerą wśród zwierząt” państwa Gucwińskich (18%), niezapomniana „Sonda” (17%, która dobry wynik może zawdzięczać również powtórkom na TVP Historia) i „Wielka gra” (17%).

Interesujące są wyniki ze względu na wiek respondentów. O ile grupy 15-24 lata i 25-34 tak jak wspomniałem najczęściej stawia na „Milionerów” (odpowiednio 40 i 27%), to już aż 42% ludzi powyżej 55 roku życia najbardziej ucieszyłaby się ze wznowienia „Kabaretu Olgi Lipińskiej” (co tylko potwierdza dobrą decyzję TVP Rozrywka o wywiadach z Panią Olgą i wspominaniu najciekawszych skeczów). Natomiast wśród ankietowanych między 35, a 54 rokiem życia najpopularniejsza jest „Sonda”.

Ostatecznie choć znowu w badaniu o telewizji decydowali Internauci (dokładnie grupa 1900) to można już się zastanowić czy włodarze różnych stacji nie powinni pomyśleć nad tym, żeby zamiast szukania ramówkowych nowości nie postawić na to co stare i sprawdzone, w nowym wydaniu. Poszedłbym nawet dalej przy właściwym przeczesaniu archiwów Telewizji Polskiej mógłby powstać oddzielny kanał tematyczny prezentujący dawne znakomite audycje. Stacja ta mogłaby cieszyć się dużym uznaniem widzów, szczególnie że nie jest to pomysł z kosmosu gdyż np. brytyjski Challange potrafi zapełnić ramówkę tylko powtórkowymi teleturniejami (m.in. „Milionerami” z lat 90-tych, czy „Familiadą” z 80-tych), a nowy prezes TVP zastanawia się nad uruchomieniem kanału tylko dla seniorów.